Utbildningen ger kunskaper och praktiska verktyg på temat språk och kommunikation, och språkutvecklande arbetssätt. Med hjälp av arbetsplatsuppdrag undersöker de blivande språkombuden kommunikationen och språksituationen på sina arbetsplatser. Tillsammans med sin chef tar de också fram en handlingsplan för hur rollen som språkombud, och det språkutvecklande arbetssättet, ska implementeras på bästa sätt.
Som språkombud passar den som är nyfiken på språk och kommunikation, och som vill och vågar tala inför kollegor och chefer. Språkombud kan ha svenska som modersmål eller som andraspråk, och behöver behärska svenska språket väl.
Exempel på innehåll:
Utbildningens upplägg:
Totalt tar utbildningen cirka sex heldagar varav ca 2 dagar behövs för arbetsplatsuppdrag.
Utbildningens webbdelar:
3. Telefonsamtal och handlingsplan
Hur anmäler jag mig till utbildningen?
Kontakta din chef för att anmäla dig. Språkombudsutbildningar genomförs inom regionala eller lokala Vård- och omsorgscollege. Din chef kan vända sig till regional processledare i ert VO-College för vidare information.